εκπαιδευτικό υλικό ε΄τάξης





tps://youtu.be/rwRPjPcGwD4

ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
Ακολουθεί μια πρόταση για τη σχολική γιορτή της εξέγερσης του Πολυτεχνείου.

πολυτεχνειο
πολυτεχνειο.jpg2

Πριν λίγες μέρες, την 28η Οκτωβρίου, γιορτάσαμε το μεγάλο ΟΧΙ του ελληνικού λαού στους Ιταλούς κ γερμανούς εισβολείς και τιμήσαμε όλους εκείνους που έχυσαν το αίμα τους για την ελευθερία της πατρίδας.
Σήμερα ήρθε η ώρα να γιορτάσουμε ένα άλλο μεγάλο όχι.
Είναι το όχι του πολυτεχνείου.
Το όχι των ελλήνων φοιτητών απέναντι στην έλλειψη ελευθερίας κ δημοκρατίας, εξαιτίας της 7χρονης τυραννίας της χούντας των συνταγματαρχών.
Θα παρακολουθήσουμε στη συνέχεια το χρονικό του πολυτεχνείου αλλά και βασικά γεγονότα άμεσα συνδεδεμένα, που συνέβησαν πριν και μετά την ηρωική ημέρα της 17ης Νοεμβρίου του 1973, μια μέρα που μας θυμίζει ότι η απόκτηση κάποιων αγαθών χρειάζεται αγώνες και θυσίες.

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου το Νοέμβριο του 1973 ήταν η κορυφαία αντιδικτατορική εκδήλωση και ουσιαστικά προανήγγειλε την πτώση της χούντας των συνταγματαρχών, η οποία από τις 21 Απριλίου 1967 είχε επιβάλλει καθεστώς στυγνής δικτατορίας στη χώρα μας.

«Μύρισε το σφαγείο μας θυμάρι» Μίκη Θεοδωράκη, τραγούδι: Αντώνης Καλογιάννης

Ο Γεώργιος Παπαδόπουλος έβαλε την Ελλάδα στον «γύψο», ξεκινώντας μια επταετία κατά την οποία η στρατιωτική δικτατορία κατάργησε όλες τις πολιτικές ελευθερίες και οι φυλακίσεις, τα βασανιστήρια και οι εξορίες έγιναν καθημερινό φαινόμενο για κάθε Έλληνα.

(Ηχητικό με τον Παπαδόπουλο-Η Ελλάς στο «γύψο»)

Η απόφαση Από την αρχή του 1973 οι φοιτητές βρίσκονταν σε αναβρασμό. Στις 5 Φεβρουαρίου οι φοιτητές του Πολυτεχνείου αποφασίζουν γενική αποχή από τα μαθήματά τους. Η Χούντα απαντά στις 13 Φεβρουαρίου με τη δημοσίευση του νομοθετικού διατάγματος 1347, με το οποίο δινόταν η δυνατότητα στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας να ανακαλεί τις αναβολές στράτευσης των φοιτητών που απείχαν από αυτή αποτέλεσε τη θρυαλλίδα της επελθούσας φοιτητικής έκρηξης.

«Στη συγκέντρωση της «ΕΦΕΕ» Διονύσης Σαββόπουλος

Την ίδια ημέρα και την επομένη γίνεται συγκέντρωση και διαδήλωση μέσα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Η Αστυνομία παραβιάζει το πανεπιστημιακό άσυλο, εισβάλλει στο Ίδρυμα και συλλαμβάνει 11 φοιτητές που τους παραπέμπει σε δίκη. Σχεδόν αμέσως και παρά τις αντιδράσεις, 88 φοιτητές έλαβαν φύλλο πορείας για να παρουσιαστούν στο στρατό.
Στις 21 Φεβρουαρίου 1973, 4.000 φοιτητές καταλαμβάνουν το κτίριο της Νομικής Αθηνών στην οδό Σόλωνος.

«Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος» ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν’ αγωνίζεσαι
για την ειρήνη και για το δίκιο.
Θα βγεις στους δρόμους , θα φωνάξεις
τα χείλη σου θα ματώσουν απ’ τις φωνές
Το πρόσωπό σου θα ματώσει απ’ τις σφαίρες
μα δε θα κάνεις ούτε βήμα πίσω.

Κάθε κραυγή σου θα ‘ ναι μια πετριά
στα τζάμια των πολεμοκάπηλων.
Κάθε χειρονομία σου θα ‘ναι
για να γκρεμίζει την αδικία.
Δεν πρέπει ούτε στιγμή να υποχωρήσεις,
ούτε στιγμή να ξεχαστείς.

Είναι σκληρές οι μέρες που ζούμε.
Μια στιγμή αν ξεχαστείς,
αύριο οι άνθρωποι θα χάνονται
στη δίνη του πολέμου,
έτσι και σταματήσεις
για μια στιγμή να ονειρευτείς .
εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα
θα γίνουν στάχτη απ’ τις φωτιές.
Δεν έχεις καιρό, δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
μπορεί να χρειαστεί και να πεθάνεις
για να ζήσουν οι άλλοι.
Θα πρέπει να μπορείς να θυσιάζεσαι
ένα οποιοδήποτε πρωινό.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
θα πρέπει να μπορείς να στέκεσαι
μπρος στα ντουφέκια!

Από την ταράτσα του κτιρίου καλούν το λαό της Αθήνας να συμπαρασταθεί στον αγώνα τους για δημοκρατικές ελευθερίες και απαγγέλλουν τον όρκο: «Εμείς οι φοιτηταί των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ορκιζόμαστε στ’ όνομα της ελευθερίας να αγωνισθούμε μέχρι τέλους για την κατοχύρωση: α) των ακαδημαϊκών ελευθεριών, β) του πανεπιστημιακού ασύλου, γ) της ανακλήσεως όλων των καταπιεστικών νόμων και διαταγμάτων».
Οι πρυτανικές αρχές ανέχονται σιωπηρά την κατάληψη, χωρίς να ζητήσουν την επέμβαση της αστυνομίας. Πολιτικοί, πνευματικοί άνθρωποι, ακόμη και στρατηγοί εν αποστρατεία σπεύδουν να υπερασπιστούν τους φοιτητές.
Το βράδυ της επόμενης ημέρας (22 Φεβρουαρίου) άρχισε η αποχώρηση των καταληψιών, με την κάλυψη χιλιάδων διαδηλωτών, που κατέκλυσαν τους δρόμους γύρω από τη Νομική. Ωστόσο, υπήρξαν συγκρούσεις με την αστυνομία και παρακρατικούς, με αποτέλεσμα τραυματισμούς και συλλήψεις διαδηλωτών.
Η λαϊκή συμπαράσταση εμψύχωσε τους φοιτητές, που προχώρησαν και σε δεύτερη κατάληψη της Νομικής (20 Μαρτίου 1973).

πολυτεχνειο.jpg3pg

Αυτή τη φορά, οι πρυτανικές αρχές ζήτησαν την επέμβαση της αστυνομίας και η κατάληψη τελείωσε με δεκάδες τραυματίες και συλλήψεις φοιτητών και διαδηλωτών. Όμως, ο δρόμος για το Πολυτεχνείο (17 Νοεμβρίου 1973) είχε ανοίξει.

Βίντεο για την κατάληψη της νομικής Αθηνών το Φεβρουάριο του 1973

Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 1973
Το πρωί στο Πολυτεχνείο ξεκινάει φοιτητική συγκέντρωση με αίτημα να δοθεί άδεια για την πραγματοποίηση Γενικών Συνελεύσεων. Εκατοντάδες φοιτητές της Αθήνας καταλαμβάνουν το Πολυτεχνείο.
Σύνθημά τους: ΨΩΜΙ- ΠΑΙΔΕΙΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ- ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ.

Συγκροτείται Συντονιστική Επιτροπή απ΄ όλες τις σχολές για να αποφασίσουν τη συνέχεια του αγώνα. Από υλικά που βρίσκουν στις αίθουσες κατασκευάζουν έναν μικρό ραδιοφωνικό πομπό, ο οποίος εκπέμπει στους 1050 χιλιόκυκλους. Από τον πομπό αυτόν και τα μεγάφωνα που στήνουν στο προαύλιο μεταδίδουν συνθήματα και τραγούδια.

Ηχητικό ντοκουμέντο από τις πρώτες μεταδόσεις του ραδιοφωνικού σταθμού των φοιτητών στο Πολυτεχνείο.

Από νωρίς το απόγευμα επικρατεί ένας ηλεκτρισμένος διάχυτος πανικός στους δρόμους, στα βιαστικά βήματα των περαστικών, στα γεμάτα καφενεία. Μισόλογα και γρήγορες κοφτές κινήσεις. Αποφάσεις που παίρνονται σε μια μόνο στιγμή μέσα.

«Ο εκφωνητής» ποίημα του Λουκά Θεοδωρακόπουλου

Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τη φωνή σου
γενναίο παιδί:
Εδώ Πολυτεχνείο!
Εδώ Πολυτεχνείο!
Σας μιλάει ο σταθμός
των ελεύθερων αγωνιζόμενων φοιτητών
των ελεύθερων αγωνιζόμενων Ελλήνων!

Είχες βραχνιάσει να μιλάς με τις ώρες
μα πιο πολύ ήταν το πάθος που ράγιζε
το πυρωμένο μέταλλο της φωνής σου
γεμίζοντας τους αιθέρες μ’ ανατριχίλες και δάκρυα.
Κι ο πλανταγμένος λαός συσπειρωμένος
μισός στους δρόμους και μισός στα σπίτια
ρουφούσε λαίμαργα το τραύλισμα της λευτεριάς
που σπαρταρούσε μέσα στο στήθος σου
κι αγωνιούσε και παθαίνονταν κι έκανε
προσευχές, Χριστέ μου, να μη σωπάσεις.
Γιατί χρόνια και χρόνια σ’ αυτό τον τόπο
είναι στη μοίρα του ν’ ακούει αυτό το τραύλισμα

που δεν προφταίνει να γίνει φωνή
που δεν προφταίνει να γίνει φθόγγος
και μουσική αναστάσιμη.
Γιατί χρόνια και χρόνια
στην κρίσιμη στιγμή
τα δολερά χέρια των τυράννων
υπογράφουν το διάταγμα της σιγής σου.
πολυτεχνειο.jpg4

Πέμπτη 15 Νοέμβρη 1973
Η κατάληψη αποτελεί πόλο έλξης τού λαού της Αθήνας που αρχίζει να συρρέει στο Πολυτεχνείο. Μπροστά από την κύρια πύλη και τους γύρω δρόμους μαζεύονται δεκάδες χιλιάδες λαού αλλά και μαθητές που έρχονται κατευθείαν από τα σχολεία τους. Ως τις 9.30 το βράδυ η κατάληψη έχει πυκνώσει ενώ ο λαός φωνάζει αντιαμερικανικά και αντιχουντικά συνθήματα. Οι συγκεντρωμένοι παραμένουν όλη τη νύχτα για συμπαράσταση στους φοιτητές της κατάληψης του Πολυτεχνείου. Ο κόσμος φέρνει τρόφιμα, φάρμακα κλπ.

Σε διάστημα λίγων ωρών έγιναν όλα όσα θα χρειάζονταν μία βδομάδα για να χωρέσουν άνετα με κανονική εξέλιξη των γεγονότων.

«Πότε θα κάνει, πότε θα κάνει ξαστεριά», Νίκος Ξυλούρης

Οι αγρότες από τα τα Μέγαρα ξεκινούν με τα πόδια για την Αθήνα. Στο Αιγάλεω γίνονται επαναστατικές εκδηλώσεις και ακολουθούν παρόμοιες στις συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά. Όλη η Ελλάδα συμπαρίσταται στους ελεύθερους αγωνιζόμενους φοιτητές.

πολυτεχνειο.jpg5

Στη Συντονιστική Επιτροπή εκτός από τους φοιτητές συμμετέχουν και δυο εργάτες. Βγάζουν ανακοινώσεις στις οποίες αναφέρουν πως ο αγώνας είναι αντιφασιστικός και αντιιμπεριαλιστικός.
Λειτουργεί νέος ισχυρότερος πομπός, που τώρα ακούγεται σ’ όλη την Αττική. Υπερηφάνεια και συγκίνηση διακατέχει όλους τους Έλληνες που τ’ ακούνε: Σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα οι φοιτητές καταλαμβάνουν τα πανεπιστημιακά κτίρια.

πολυτεχνειο.jpg6

«Μας ξάφνιασε η νύχτα» ποίημα του Σπύρου Κατσίμη

Το πρωί διασχίζαμε τους δρόμους
με τα σχολικά μας βιβλία

Τη νύχτα συνεχίζαμε τη ζωή της ημέρας,
φυλάγοντας τον ήλιο. Οι φοιτήτριες
χόρευαν και τραγουδούσαν.

Έτσι μας χαρακτήρισαν συνωμότες.

Στο Μεγάλο Σχολείο μάς ξάφνιασε η νύχτα
με τόσους βαριά τραυματισμένους γύρω μας,
χωρίς γάζες, οξυγόνο,
χωρίς φάρμακα, γιατρό, ασθενοφόρα.

Μια ριπή πολυβόλου τραυματίζει το φως.

Στα υπνοδωμάτια των παιδικών μας χρόνων
με το εικόνισμα της Παναγιάς ποιός ονειρεύεται
ειρηνικές παρελάσεις;

Μας κυνηγούσαν στα ερημικά πάρκα και τις παρόδους,
γιατί λέει θα καίγαμε την πόλη
με τον ήλιο που κρύβαμε.

16 Νοέμβρη 1973
Πάνω από 150.000 άνθρωποι είναι γύρω από το Πολυτεχνείο και βροντοφωνάζουν με τους ελεύθερους φοιτητές «Κάτω η χούντα, η χούντα θα πέσει απ’ τον λαό».
Ο δικτάτορας Παπαδόπουλος όταν διαπίστωσε ότι η αστυνομία αδυνατούσε να εισέλθει στο Πολυτεχνείο, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το στρατό. Κοντά στο σταθμό Λαρίσης συγκεντρώθηκαν τρεις μοίρες ΛΟΚ και μία μοίρα αλεξιπτωτιστών από τη Θεσσαλονίκη. Τρία άρματα μάχης κατέβηκαν από του Γουδή προς το Πολυτεχνείο. Τα δύο στάθμευσαν στις οδούς Τοσίτσα και Στουρνάρα, αποκλείοντας τις πλαϊνές πύλες του ιδρύματος και το άλλο έλαβε θέση απέναντι από την κεντρική πύλη. Η Συντονιστική Επιτροπή των φοιτητών ζήτησε διαπραγματεύσεις, αλλά το αίτημά τους απορρίφθηκε.

Βίντεο για τα γεγονότα του πολυτεχνείου

Στις 3 τα ξημερώματα της 17ης Νοέμβρη το άρμα που βρισκόταν απέναντι από την κεντρική πύλη έλαβε εντολή να εισβάλλει. Έπεσε πάνω στην πύλη και την έριξε, παρασέρνοντας στο διάβα του μία κοπέλα που ήταν σκαρφαλωμένη στον περίβολο κρατώντας την ελληνική σημαία. Οι μοίρες των ΛΟΚ, μαζί με ομάδες -μυστικών και μη- αστυνομικών, εισέβαλαν στο Πολυτεχνείο και κυνήγησαν τουςφοιτητές, οι οποίοι πηδώντας από τα κάγκελα προσπάθησαν να διαφύγουν στους γύρω δρόμους. Τους κυνηγούσαν αστυνομικοί, πεζοναύτες, ΕΣΑτζήδες. Αρκετοί σώθηκαν βρίσκοντας άσυλο στις γύρω πολυκατοικίες, πολλοί συνελήφθησαν κα μεταφέρθηκαν στη Γενική Ασφάλεια και στην ΕΣΑ.

«Στους σκοτωμένους σπουδαστές του Νοεμβρίου» ποίημα της Λένα Παππά

Μάτια κλειδωμένα, χέρια παγωμένα
κείτεται,
δεκοχτώ χρονώ ήτανε δεν ήτανε,
για να έχω εγώ πουλιά-φτερά στα χέρια μου,
και συ στο σπιτάκι σου,
μια γλάστρα με βασιλικό στο πεζουλάκι
και τα παιδιά μας ξένοιαστα να χτίζουνε το μέλλον.

Η μάνα του τον περιμένει και δεν έρχεται,
η άνοιξή του παίζει κα δεν τηνε ξέρει πια.
Στις φλέβες του αίμα σταματημένο και πικρό,
γυαλί σπασμένο ο κόσμος, σωριασμένο πάνω του.
Για να έχω εγώ τον άσπρο μου ύπνο
Και συ γαρίφαλο χαμόγελο στο στόμα σου,
για να ’χουν τα παιδιά μας το δικό τους ήλιο…

«Ένα το χελιδόνι» Ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, μουσική Μίκης Θεοδωράκης, τραγούδι Γρηγόρης Μπιθικώτσης

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Αστυνομίας, στις 17 Νοεμβρίου συνελήφθησαν 840 άτομα. Όμως, μετά τη Μεταπολίτευση, αξιωματικοί της Αστυνομίας, ανακρινόμενοι, ανέφεραν ότι οι συλληφθέντες ξεπέρασαν τα 2400 άτομα. Οι νεκροί επισήμως ανήλθαν σε 34 άτομα. Στην ανάκριση που διενεργήθηκε το φθινόπωρο του 1975 εναντίον των πρωταιτίων της καταστολής εντοπίστηκαν 21 περιπτώσεις θανάσιμου τραυματισμού. Ωστόσο, τα θύματα πρέπει να ήταν πολύ περισσότερα, διότι πολλοί βαριά τραυματισμένοι, προκειμένου να διαφύγουν τη σύλληψη, αρνήθηκαν να διακομιστούν σε νοσοκομείο.

πολυτεχνειο.jpg7

Ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος κήρυξε στρατιωτικό νόμο, αλλά στις 25 Νοεμβρίου ανατράπηκε με πραξικόπημα. Πρόεδρος ορίστηκε ο αντιστράτηγος Φαίδων Γκιζίκης και πρωθυπουργός της νέας κυβέρνησης ο Αδαμάντιος Ανδρουτσόπουλος. Όμως ο ισχυρός άνδρας του νέου καθεστώτος ήταν ο διοικητής της Στρατιωτικής Αστυνομίας, ταξίαρχος Δημήτριος Ιωαννίδης, που επέβαλλε ένα καθεστώς σκληρότερο από εκείνο του Παπαδόπουλου.
Η δικτατορία κατέρρευσε στις23 Ιουλίου του 1974, αφού είχε ήδη προηγηθεί η τουρκική εισβολή στην Κύπρο

ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟ ΜΕΚΡΩΝ

1. Σπυρίδων Κοντομάρης του Ανδρέα ΠΑΡΩΝ
2. Διομήδης Κομνηνός του Ιωάννη, ΠΑΡΩΝ
3. Σωκράτης Μιχαήλ, ΠΑΡΩΝ
4. Toril Margrethe Engeland του Per Reidar, ΠΑΡΟΥΣΑ
5. Βασίλειος Φάμελλος του Παναγιώτη, ΠΑΡΩΝ
6. Γεώργιος Σαμούρης του του Ανδρέα ΠΑΡΩΝ
7. Δημήτριος Κυριακόπουλος του Αντωνίου, ΠΑΡΩΝ
8. Σπύρος Μαρίνος του Διονυσίου, ΠΑΡΩΝ
9. Νικόλαος Μαρκούλης του Πέτρου, ΠΑΡΩΝ
10. Αικατερίνη Αργυροπούλου σύζυγος Αγγελή, ΠΑΡΟΥΣΑ
11. Στυλιανός Καραγεώργης του Αγαμέμνονος, ΠΑΡΩΝ
12. Μάρκος Καραμανής του Δημητρίου, ΠΑΡΩΝ
13. Αλέξανδρος Σπαρτίδης του Ευστρατίου, ΠΑΡΩΝ
14. Δημήτριος Παπαϊωάννου, ΠΑΡΩΝ ών ΠΑΡΩΝ
15. Γεώργιος Γεριτσίδης του Αλεξάνδρου, ΠΑΡΩΝ
16. Βασιλική Μπεκιάρη του Φωτίου του Αναστασίου, ΠΑΡΟΥΣΑ
17. Δημήτρης Θεοδώρας του Θεοφάνους, ΠΑΡΩΝ
18. Αλέξανδρος Βασίλειος (Μπασρί) Καράκας, ΠΑΡΩΝ
19. Αλέξανδρος Παπαθανασίου του Σπυρίδωνος, ΠΑΡΩΝ
20. Ανδρέας Κούμπος του Στέργιου, ΠΑΡΩΝ
21. Μιχαήλ Μυρογιάννης του Δημητρίου, ΠΑΡΩΝ
22. Κυριάκος Παντελεάκης του Δημητρίου, ΠΑΡΩΝ
23. Ευστάθιος Κολινιάτης, 47 ετών, ΠΑΡΩΝ
24. Ιωάννης Μικρώνης του Αγγέλου, ΠΑΡΩΝ

Το πρόσωπο του Πολυτεχνείου δεν είναι απόμακρο, δεν είναι ηρωικό. Είναι ανθρώπινο.Δεν είναι ξένο. Είναι το δικό μας πρόσωπο.Είναι γνήσιο.

Μας καλεί

να συμμετέχουμε
να αντιστεκόμαστε
να αγωνιζόμαστε.

ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ

Αναρτήθηκε από ΠΕΤΡΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ στις Κυριακή, Ν

https://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiaqLXs3cXWAhWIvxQKHTMYCwwQFgg_MAQ&url=http%3A%2F%2Fslideplayer.gr%2Fslide%2F2284299%2F&usg=AFQjCNFbjAVk47Pmv0QpmuLPuoQrfMfsJw

https://www.youtube.com/watch?v=hmFQqjMF_f0 πως η ενασχόληση με τα αθλήματα ωφελεί το σώμα και το μυαλό

https://www.youtube.com/watch?v=NbEeaBULvys η αξία της φυσικής δραστηριότητας με τη βοήθεια ενός τραγουδιού hip hop

https://www.youtube.com/watch?v=sDcSGoPHE8U τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν γυμναζόμαστε

https://www.youtube.com/watch?v=Z5VMThf0sM4 ασκήσεις για διαφορετικά μέρη του σώματος, αστεία παιχνίδια για παιδιά

https://www.youtube.com/watch?v=3ZBXldCxZEA πρωινή γυμναστική – πνευματική ευεξία

κάθε σύνδεσμος θα σας οδηγήσει σε πολλά ακόμη νέα βίντεο.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr/arthron/ekpaideysi/protaseis-gia-axiopoiisi-vinteo-sto-plaisio-ton-draseon-gia-tin-4i-panellinia#ixzz4uMCTV8mw
Follow us: @alfavita on Twitter | alfavita.gr on Facebook

 
 

   και τώρα ας δούμε 
πώς περιγράφουμε ένα χώρο



 

 Το θέμα μας θα το διαλέξουμε από το μάθημα της ιστορίας. Θα ξαναδούμε το κολοσσαίο της Ρώμης και θα το περιγράψουμε, . Θα σας βοηθήσει και το παραπάνω σχεδιάγραμμα.


Περιεχόμενα Γλώσσας Ε΄

ΕΝΟΤΗΤΑ 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
– Αφηγούμαστε ιστορίες

Περιγράφουμε γεγονότα

Χρησιμοποιούμε σωστά τους χρόνους των ρημάτων

Χρησιμοποιούμε επιρρήματα, προθέσεις, προτάσεις που φανερώνουν χρόνο

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Η ζωή στην πόλη
Δίνουμε οδηγίες για να ζούμε καλύτερα στην πόλη και για να μετακινούμαστε σ’ αυτή

–  Ξεχωρίζουμε τις εγκλίσεις του ρήματος

–  Χρησιμοποιούμε σωστά και κλίνουμε θηλυκά ουσιαστικά σε -ος και επίθετα σε -ης, -ης, -ες

ΕΝΟΤΗΤΑ 3:  28η Οκτωβρίου

 
ΕΝΟΤΗΤΑ 4: Τα ζώα που ζουν κοντά μας

     Περιγράφουμε ζώα

      – Μιλάμε για τη συμπεριφορά των ανθρώπων προς τα ζώα

– Χρησιμοποιούμε επίθετα και μετοχές με λειτουργία επιθέτου

–  Χρησιμοποιούμε σωστά τα άρθρα (οριστικά και αόριστα)

–   Κλίνουμε επίθετα σε –ής, -ιά, -ί και –ύς, -ιά, ύ

ΕΝΟΤΗΤΑ 5: 17η Νοέμβρη
Αφιέρωμα στον αντιδικτατορικό αγώνα και στην Εξέγερση του Νοέμβρη του 1973

ΕΝΟΤΗΤΑ 6: Οι φίλοι μας, οι φίλες μας

 

–  Γράφουμε επιστολές και προσκλήσεις σε φίλους

Περιγράφουμε δραστηριότητες με φίλους

– Αλλάζουμε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο και τον πλάγιο σε ευθύ

Τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις

ΕΝΟΤΗΤΑ 7: Μουσική  

-Αφηγούμαστε πώς περάσαμε σε μια συναυλία 
-Περιγράφουμε μουσικά όργανα και πώς κατασκευάζονται 
-Απαγγ­έλλουμε και τραγουδάμε στίχους 
-Περιγράφουμε έργα τέχνης 
-Αναγνωρίζουμε τα μεταβατικά και τα αμετάβατα ρήματα 
-Ξεχωρίζουμε το αντικείμενο από το κατηγορούμενο
 

ΕΝΟΤΗΤΑ 8: Χριστούγεννα                                                  

ΕΝΟΤΗΤΑ 9: Βιβλία – βιβλιοθήκες 
 – Διαβάζουμε βιογραφικά σημειώματα συγγραφέων   

 —-  Παίρνουμε πληροφορίες από βιβλιοπαρουσιάσεις

— – Περιγράφουμε πως λειτουργούν οι βιβλιοθήκες

 — – Αναγνωρίζουμε τις ονοματικές και τις ρηματικές φράσεις

— – Ξεχωρίζουμε διάφορους τρόπους σύνδεσης των προτάσεων

Ενότητα 10: Mυστήρια – επιστημονική φαντασία           
 -Περιγράφουμε ταξίδια στο μέλλον

—- Αφηγούμαστε φανταστικές ιστορίες

— – Περιγράφουμε ανεξήγητα φαινόμενα

— – Περιγράφουμε μυστηριώδη αντικείμενα

— – Χρησιμοποιούμε μελλοντικούς χρόνους

—-  Αναγνωρίζουμε και χρησιμοποιούμε τις υποθετικές προτάσεις

ΕΝΟΤΗΤΑ 11: Παιχνίδια                                                     

-Περιγράφουμε πώς παίζονται διάφορα παιχνίδια

— -Κατανοούμε και δίνουμε οδηγίες για να παίξουμε παιχνίδια

— -Ξεχωρίζουμε τις εγκλίσεις των ρημάτων

— -Χρησιμοποιούμε απρόσωπα ρήματα

— -Κλίνουμε επίθετα σε –ος, –ο και –ων, –ούσα, –ον

ΕΝΟΤΗΤΑ 12: 25η Μαρτίου

ΕΝΟΤΗΤΑ 13: Κατασκευές                                                    
 – Περιγράφουμε κατασκευές

 – Δίνουμε οδηγίες πώς φτιάχνουμε κατασκευές

– Ξεχωρίζουμε την ενεργητική από την παθητική σύνταξη και μετασχηματίζουμε

τη μία στην άλλη

ΕΝΟΤΗΤΑ 14: Πάσχα

ΕΝΟΤΗΤΑ 15: Τηλεόραση                                                   
 – Εκφράζουμε τη γνώμη μας και την υποστηρίζουμε με επιχειρήματα

 – Βρίσκουμε και περιγράφουμε τα θετικά και τα αρνητικά χαρακτηριστικά

 – Ξεχωρίζουμε τα ρήματα με κλίση όπως στα αρχαία ελληνικά και τα χρησιμοποιούμε σωστά

ΕΝΟΤΗΤΑ 16: Αθλήματα- σπορ                                         
-Περιγράφουμε με παραστατικό τρόπο αθλητικούς αγώνες

  -Αφηγούμαστε ιστορίες για αθλητές

 – Σχηματίζουμε και χρησιμοποιούμε σωστά τα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων

  – Σχηματίζουμε σωστά την εσωτερική αύξηση των σύνθετων ρημάτων

ΕΝΟΤΗΤΑ 17: Ταξίδια στο διάστημα
– Περιγράφουμε πραγματικά και φανταστικά ταξίδια στο διάστημα

 –  Περιγράφουμε τι βλέπουμε στο διάστημα και από το διάστημα

 –  Μετατρέπουμε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές, και το αντίστροφο

 – Μετατρέπουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και το αντίστροφο»

Αναρτήθηκε από Δασκάλα Β.Μ. στις 7:15 π.μ. Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ετικέτες Περιεχόμενα Γλώσσας Ε΄

Παλαιότερες αναρτήσειςΑρχική

 

 https://youtu.be/RwCR1FpbnhQ

 

Διαδραστική εξάσκηση στους (πρώην) Νομούς της Ελλάδας…

Όπως έχουμε ήδη μάθει, οι 13 Περιφέρειες της χώρας χωρίζονται σε μικρότερα τμήματα, τις Περιφερειακές Ενότητες. Αυτό το σύστημα διοίκησης ξεκίνησε να εφαρμόζεται από τις αρχές του 2011. Μέχρι τότε η Ελλάδα ήταν χωρισμένη σε 51 περιοχές που ονομάζονταν «Νομοί».
Ο διαχωρισμός της χώρας σε Νομούς ακολουθείται και στο επόμενο παιχνίδι, το οποίο προσφέρει πολύ καλή εξάσκηση και στις Π.Ε. Αρκεί μονάχα να φανταστούμε ότι αντί για «Νομό» γράφει «Περιφερειακή Ενότητα» (!!!). Και βέβαια, να έχουμε υπόψη μας ότι δεν υπάρχει πλέον Νομός Αττικής, αλλά Περιφέρεια Αττικής…!!!
 (κλικ στην εικόνα για μετάβαση στο παιχνίδι)
πηγή παιχνιδιού:
Ηλίας Σιτσανλής (http://users.sch.gr/sitsil)

http://users.sch.gr/sitsil/images/stories/myvideos/Geo/GreeceSimple.swf

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ Α:  ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ. ΕΝΑ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

1.  Ο χάρτης

5.  Προσανατολισμός

–>  Επανάληψη στην ενότητα «ΧΑΡΤΕΣ»

ΕΝΟΤΗΤΑ Β:  ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

6.  Η μορφή και το σχήμα της Ελλάδας

7.  Η θέση της Ελλάδας

8.  Οι ακτές της Ελλάδας

9.  Οι θάλασσες της Ελλάδας

10.  Μεγάλα νησιωτικά συμπλέγματα και νησιά της Ελλάδας

13.  Τα βουνά της Ελλάδας

–>  Επανάληψη στα κεφάλαια 13 – 18

19.  Οι ποταμοί της Ελλάδας

20.  Οι λίμνες της Ελλάδας

26.  Ο ρόλος των ηφαιστείων και των σεισμών στις αλλαγές της φύσης
27.  Οι φυσικές καταστροφές στο χώρο της Ελλάδας

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

29.  Ο πληθυσμός της Ελλάδας

30.  Η γεωγραφική κατανομή του πληθυσμού της Ελλάδας

33.  Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας

34.  Τα γεωγραφικά διαμερίσματα και οι περιφέρειες της Ελλάδας

35.  Οι νομοί της Ελλάδας

ΕΝΟΤΗΤΑ Δ:  ΕΛΗΝΙΣΜΟΣ ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ

45.  Κύπρος: Το ανθρωπογενές περιβάλλον

ΙΣΤΟΡΙΑ

–>  Διαδραστική επανάληψη στην Ιστορία της Δ’ τάξης

ΕΝΟΤΗΤΑ Α:  ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ

1.  Οι Ρωμαίοι κυβερνούν τους Έλληνες

2.  Οι Έλληνες «κατακτούν» τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους

3.  Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου

4.  Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη

ΕΝΟΤΗΤΑ Β: Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ

5.  Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας

6.  Μια νέα πρωτεύουσα, η Κωνσταντινούπολη

7.  Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης

8.  Ο χριστιανισμός γίνεται επίσημη θρησκεία

9.  Η Αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική 

10.  Το παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ:  ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ, ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ

13.  Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία

14.  Οι Δήμοι αναστατώνουν την Πρωτεύουσα με τη «στάση του νίκα»

15.  Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής

16.  Το βυζαντινό κράτος μεγαλώνει και φτάνει στα παλιά σύνορα της αυτοκρατορίας

–>  Επανάληψη στην ενότητα Γ’

ΕΝΟΤΗΤΑ Δ:  ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΙ ΛΑΟΙ

17.  Οι γείτονες των Βυζαντινών

18.  Πέρσες και Άβαροι συμμαχούν εναντίον του Βυζαντίου

19.  Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες

20.  Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες

21.  Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους

22.  Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βούλγαρους και τους Ρώσους

ΕΝΟΤΗΤΑ Ε:  Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΚΜΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

23.  Η νομοθεσία και η διοίκηση εκσυγχρονίζονται

24.  Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς

25.  Το Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του

26.  Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κλασσικών

ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΤ’:  ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΠΑΡΑΚΜΑΖΕΙ ΚΑΙ ΥΠΟΚΥΠΤΕΙ ΣΕ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ

28.  Το κράτος αντιμετωπίζει μεγάλα εσωτερικά προβλήματα

29.  Νέοι εχθροί εμφανίζονται και αποσπούν εδάφη από την αυτοκρατορία

30α.  Η τέταρτη σταυροφορία και η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους

30β.  Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης

31.  Η ανάκτηση της Πόλης από τον Μιχαήλ Η’ , τον Παλαιολόγο

32.  Η Θεσσαλονίκη γνωρίζει μεγάλη ακμή

33.  Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατακτούν βυζαντινά εδάφη

34.  Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την πρωτεύουσα

35.  Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη

–>  Βυζαντινή Αυτοκρατορία: Λίγο πριν το τέλος  (εφαρμογές, σύνοψη) 

36.  Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

άκουσε την ιστορία σου      άκουσε την ιστορία σου   άκουσε την ιστορία σου   άκουσε

 την ιστορία σου

man-reading-book1man-reading-book2man-reading-book3man-reading-yellow-book

υλικό πολυτεχνείου

Μετοχές ενεργητικής φωνής

Tις μετοχές της ενεργητικής φωνής τις χρησιμοποιούμε συνήθως για να δείξουμε τον τρόπο (πώς;).
Π.χ:
Έφυγε τρέχοντας. (Πώς έφυγε; Τρέχοντας)
Περπατούσε στο δρόμο σφυρίζοντας. (Πώς περπατούσε; Σφυρίζοντας.)
Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ω (χωρίς τόνο) σχηματίζουν τη μετοχή της ενεργητικής φωνής σε–όντας. Η κατάληξη γράφεται με –ο– και δεν τονίζεται.
Π.χ.:
παίζω – παίζοντας απλώνω – απλώνοντας σκαλίζω – σκαλίζοντας χαμογελώ – χαμογελώντας
Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ώ (με τόνο) σχηματίζουν τη μετοχή της ενεργητικής φωνής σε –ώντας. Η κατάληξη γράφεται με –ώ– και τονίζεται.
Π.χ.:
μιλώ – μιλώντας ζητώ – ζητώντας
πετώ – πετώντας
κοιτώ – κοιτώντας
Άσκηση εμπέδωσης  κλικ εδώ
γλώσσα Γ΄τάξης(1)
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(2)
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(3)
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(4)
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(5)
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(6)
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(7)
Νέα άσκησηΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(8)-Επιστροφή στα θρανία
Νέα άσκησηΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(9)-Το σχολείο ταξιδεύει στο χρόνο
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(10)-Δημοτικό σχολείο Τρικάλων Ημαθίας
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(11)-Δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι
ΝέοΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(12)-Αγαπητό μου ημερολόγιο
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(13)-Η φίλη μας η Αργυρώ
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(14)-Τα παιδικά μου παιχνίδια
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(15)-Στη νέα μας γειτονιά
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(16)-Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν στο βουνό
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(17)-Τόσο χιόνι δεν ξανάγινε
ΝέοΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(18)-Φτιάξε μου ένα σιδερένιο άνθρωπο
Νέο θέμαΝ.Γλώσσα Γ΄τάξης(19)-Τα ταξίδια του παππού μου 1-2
Ν.Γλώσσα Γ΄τάξης(20)-Το πιο γλυκό ψωμί
 ΙστορίαΓ΄τάξης(1)
Νέα άσκηση Μαθηματικά Γ΄τάξης(1)-προπαίδεια
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(2)-πολλαπλασιασμός ,προπαίδεια
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(3)-Ζωγραφίζω και μαθαίνω την προπαίδεια Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(4)-Σχηματισμός τριψήφιων αριθμών Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(5)-Προπαίδεια και νομίσματα Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(6)-Τεστ στη 2η ενότητα Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(7)-Τεστ 1ης περιόδου Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(8)-Γενικό Τεστ α΄περιόδου Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(9)-Επαναληπτικό μάθημα στα κλάσματα Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
 Μαθηματικά Γ΄τάξης(10)- Επαναληπτικό μάθημα 5ης ενότητας
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(11)- Δεκαδικοί αριθμοί(1) Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(12)-Επαναληπτικό μάθημα στους δεκαδικούς αριθμούς Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(12)-Οι αριθμοί έως το 10000 Κατεβάστε τον acrobat readerΑρχείο pdf
Νέο θέμα Μαθηματικά Γ΄τάξης(12)-Επαναληπτικό μάθημα στον πολ/μό και τη διαίρεση

ΘΕΛΩ ΦΙΛΟ  ΚΑΛΟ

Δεν θέλω να κλαίω

θέλω μόνο να γελώ.

Τα λόγια που λέω

δυό φορές να τα σκεφτώ

Η καρδιά μου χτυπά

και ο φόβος δεν περνά.

Θά ‘ρθει πάλι η χαρά

σαν  η βία σταματά

Θέλω φίλο καλό, στοργικό, χαρωπό

να τον νιώθω αδερφό 

και να μείνει όσο ζω.

Πουλιά να πετούν ως την άκρη της γης

ειρήνη να φέρουν στα βάθη της ψυχής.

Ένα γράμμα μια ιστορία.

ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

http://www.i-create.gr/images/gramma_istoria/gramma_a/eis05.html

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 17/2/14

 ΜΙΚΡΟΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ

Η Προστακτική

Τα ρήματα που φανερώνουν προσταγή, παράκληση ή ευχή λέμε ότι βρίσκονται σε έγκλιση προστακτική.

 

Κλείσε το παράθυρο! (προσταγή) Δώσε μου το βιβλίο, σε παρακαλώ. (παράκληση) Πήγαινε στο καλό. (ευχή)

 

Προστακτική σχηματίζουν ο ενεστώτας και ο αόριστος. Η προστακτικήέχει δύο πρόσωπα: το β’ πρόσωπο ενικού και πληθυντικού (εσύ, εσείς)

 

 

Π.χ.:

πρόσωπο

Προστακτική ενεστώτα

Προστακτική αορίστου

(γράφω)

β’ εν.: β’ πλ.:

γράφε γράφετε

γράψε γράψτε

(σκουπίζω)

β’ εν.: β’ πλ.:

σκούπιζε σκουπίζετε

σκούπισε σκουπίστε

(αγαπώ)

β’ εν.: β’ πλ.:

αγάπα αγαπάτε

αγάπησε αγαπήστε

Σχηματισμός Προστακτικής Αορίστου Ανωμάλων Ρημάτων

  

 Οριστική ενεστώτα

Προστακτική αορίστου

β’ πρόσωπο ενικού

β’ πρόσωπο πληθυντικού

 

ανεβαίνω κατεβαίνω μπαίνω βγαίνω έρχομαι μένω φεύγω πλένω βρίσκω βλέπω λέω πίνω παίρνω τρώω 

 

ανέβα κατέβα μπες βγες έλα μείνε φύγε πλύνε βρες δες πες πιες πάρε φάε

ανεβείτε κατεβείτε μπείτε βγείτε ελάτε μείνετε φύγετε πλύνετε (πλύντε) βρείτε δείτε πείτε (πέστε) πιείτε πάρτε φάτε

 

http://ts.sch.gr/repo/online-packages/dim-mathimatika-c-d/d05-web/ http://http://ts.sch.gr/repo/online-packages/dim-thriskeftika-c-d/d10/cd/startup.swf

Διάλεξε από τα δείγματα την πρόσκληση που σου αρέσει, κάνε «κλίκ» επάνω της για να μεγαλώσει και τύπωσε την έτοιμη πρόσκληση στον εκτυπωτή σου (2 σε κάθε σελίδα μεγέθους Α4) όσες φορές θέλεις. (Χρησιμοποίησε απλό λευκό χαρτονάκι Α4, όχι πολύ χονδρό, για να περνάει από τον εκτυπωτή).
1 2
zoom + print zoom + print
3 4
zoom + print zoom + print
5 6
zoom + print zoom + print
7 8
zoom + print zoom + print
9 10
zoom + print zoom + print
Pages:Προηγούμενη      Pages: 1234, 5, 6, 7, 8, 9, 10      ΕπόμενηBACK
Επικοινωνία
Διαφημιστείτε μαζί μας!

http://ts.sch.gr/repo/online-packages/dim-thriskeftika-c-d/d10/cd/startup.swf http://www.thessalonikiartsandculture.gr/kosmos/art-salad/komik-kavafis-tora-kai-sta-ellinika page 3

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ – ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ –ΑΟΡΙΣΤΟΣ

Ο χρόνος είναι στο μυαλό μας σαν μια ευθεία γραμμή:
image
Παρατατικός
Τα ρήματα που είναι στον παρατατικό μας δείχνουν τι γινόταν συνέχεια στο παρελθόν.
Π.χ.: Τα παιδιά έπαιζαν ποδόσφαιρο όλο το απόγευμα.
Κλίση:
εγώ έ-παιζ-α εσύ έ-παιζ-ες αυτός έ-παιζ-ε εμείς παίζ-αμε εσείς παίζ-ατε αυτοί έ-παιζ-αν
Αόριστος
Τα ρήματα που είναι στον αόριστο μας δείχνουν τι έγινε για μια στιγμή στο παρελθόν.
Πχ: Χτες χτύπησα το πόδι μου!
Κλίση:
εγώ -έπαιξ-α εσύ έ-παιξ-ες αυτός έ-παιξ-ε εμείς παίξ-αμε εσείς παίξ-ατε
αυτοί έ-παιξ-αν
Βασικοί κανόνες ορθογραφίας Αορίστου
  1. Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ώνω σχηματίζουν τον αόριστο σε –ωσα. Πχ: μεγαλώνω – μεγάλωσα
  2. Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ιζω σχηματίζουν τον αόριστο σε –ισα. Πχ: σκουπίζω – σκούπισα
  3. Τα ρήματα που τονίζονται στην τελευταία συλλαβή (πχ: ρωτώσχηματίζουν τον αόριστο σε –ήσα. Πχ: ρωτώ – ρώτησα
 Ανώμαλα ρήματα που πρέπει να προσέχω την ορθογραφία τους!
Ενεστώτας
Αόριστος
Ενεστώτας
Αόριστος
ανεβαίνω κατεβαίνω μπαίνω βγαίνω πηγαίνω έρχομαι μένω φεύγω πλένω βρίσκω βλέπω
ανέβηκα κατέβηκα μπήκα βγήκα πήγα ήρθα έμεινα έφυγα έπλυνα βρήκα είδα
λέω πίνω παίρνω τρώω δακρύζω αθροίζω δανείζω στέλνω μεθώ ντύνω
είπα ήπια πήρα έφαγα δάκρυσα άθροισα δάνεισα έστειλα μέθυσα έντυσα
 Πηγή: http://users.sch.gr/parantoniou/site/glwssa/grammar_parelthodikoi_xronoi.html

Για να κάνεις επανάληψη στη γραμματική του κεφαλαίου που ολοκληρώσαμε πάτα εδώ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΚΛΑΣΜΑΤΑ

http://users.sch.gr//salnk/didaskalia/fract_c/fract_c_index.htm

και άλλα κλάσματα

http://www.skoool.gr/content/los/primary/maths/common_frac/launch.html κλάσματα e-maths http://users.thess.sch.gr/salnk/didaskalia/fract_c/fract_c_index.htm http://www.acropolis-athena.gr/ ψηφιακό σχολείο http:a8441-25cf258325cf258725ce25bf25ce25bb25ce25b525ce25b925ce25bf//ebooks.edu.gr/2013/class-main.php?classcode=DSDIM-C βιβλιοθήκη     ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ   Δώσε μου δυόσμο να μυρίσω, λουίζα και βασιλικό, μαζί μ’ αυτά να σε φιλήσω, και τι να πρωτοθυμηθώ Τη βρύση με τα περιστέρια, των αρχαγγέλων το σπαθί, το περιβόλι με τ’ αστέρια, και το πηγάδι το βαθύ Τις νύχτες που σε σεργιανούσα, στην άλλη άκρη τ’ ουρανού και ν’ ανεβαίνεις σε θωρούσα, σαν αδελφή του αυγερινού Μαρίνα πράσινο μου αστέρι Μαρίνα φως του αυγερινού Μαρίνα μου άγριο περιστέρι και κρίνο του καλοκαιριού Α ΒΟΤΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ ΜΑΣ Χρησιμοποιούμε τη ρίγανη στα ψητά, στις σαλάτες, στους κεφτέδες. Το δενδρολίβανο στα τηγανητά ψάρια και τα σαλιγκάρια. Τη δάφνη στα όσπρια. Το θυμάρι, το δυόσμο στο κοτόπουλο και τη γαλοπούλα. Το φασκόμηλο και το δενδρολίβανο στο χοιρινό. Το αρνί και το κατσίκι θέλουν ρίγανη, θυμάρι , δενδρολίβανο και σάλτσα μέντας. Το βασιλικό και το δυόσμο στα ζυμαρικά , τις ντομάτες και τις μελιτζάνες. Τα βότανα τα χρησιμοποιούμε στα φαγητά και στα γλυκά μας για να δώσουμε άρωμα και γεύση. Ένα απλό φαγητό μπορεί να γίνει πιο ελκυστικό αν χρησιμοποιήσουμε κάποιο βότανο , αρκεί να είναι το κατάλληλο. Προσέχουμε επίσης, να χρησιμοποιούμε τη σωστή δόση βοτάνου για να αναδείξουμε την υπέροχη γεύση κάθε φαγητού. φοτο τοπος η  κυρά  γραμματική για την Γ΄τάξη

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s